Przejdź do treści

Miary i własności kątów w praktyce

Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą:

  • metalowe listewki różnej długości z otworami do umieszczania śrub mocujących,
  • kątomierze służące do mierzenia kątów w stopniach od 0⁰ do 360⁰,
  • gumki zakończone haczykami,
  • śrubki z nakrętkami.

Ćwiczenie 1  Ilustracja miary kątów przyległych i kątów wierzchołkowych

Przy pomocy dwóch metalowych listewek dowolnej długości, jednego kątomierza i jednej śrubki mocującej zbuduj przyrząd łącząc poszczególne elementy w sposób wskazany na zdjęciu:

Następnie używając zbudowanego przyrządu:

  1. odczytaj na kątomierzu miary kątów przyległych α i β oraz oblicz ich sumę; rozpatrz różne przypadki zmieniając położenie listewek; sformułuj odpowiedni wniosek,
  2. odczytaj na kątomierzu miary kątów wierzchołkowych α i jego pary oraz miary kątów wierzchołkowych  β i jego pary; rozpatrz różne przypadki zmieniając położenie listewek; sformułuj odpowiedni wniosek.

Ćwiczenie 2 Ilustracja miary kątów odpowiadających i kątów naprzemianległych

Przy pomocy czterech metalowych listewek (w tym jedna utrzymująca stabilność konstrukcji), dwóch kątomierzy i czterech śrubek mocujących zbuduj przyrząd łącząc wszystkie elementy w sposób wskazany na zdjęciu:

Następnie używając zbudowanego przyrządu:

  1. odczytaj na kątomierzu miary kątów odpowiadających α i jego pary; rozpatrz trzy pozostałe przypadki takich kątów; sformułuj odpowiednie wnioski,
  2. odczytaj na kątomierzu miary kątów naprzemianległych  β i jego pary; rozpatrz trzy pozostałe przypadki takich kątów; sformułuj odpowiednie wnioski.

Ćwiczenie 3 Ilustracja sumy miar kątów w trójkącie

Przy pomocy pięciu metalowych listewek (w tym jedna utrzymująca stabilność konstrukcji), trzech kątomierzy, pięciu śrubek mocujących zbuduj przyrząd łącząc wszystkie elementy w sposób wskazany na zdjęciu:

Następnie używając zbudowanego przyrządu:

  1. odczytaj na kątomierzu miary kątów α , β  i γ  trójkąta oraz oblicz ich sumę; odczytaj miary kątów naprzemianległych do kątów α i  β oraz określ lub oblicz ich sumę razem z miarą kąta γ,
  2. zmień położenie wierzchołka kąta β przesuwając go w prawo lub w lewo wzdłuż podstawy i ponownie wykonaj polecenia podpunktu a); sformułuj odpowiedni wniosek.