Przejdź do treści

Układanek ciąg dalszy…

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy wykorzystanie Tangramu – popularnej łamigłówki znanej w Chinach od ok. 3000 lat – jako środka dydaktycznego na lekcjach matematyki. 

Tym razem chcemy zachęcić do zabawy z układanką Samuela Loyda – amerykańskiego wynalazcy gier i wybitnego specjalisty od zagadek. Sam Loyd  dokonał podziału kwadratu na pięć części:

z których można zbudować – układając poszczególne elementy tak, aby leżały obok siebie – prostokąt, pięciokąt, trapez równoramienny, krzyż grecki, równoległobok, kształt litery T:

Badanie własności geometrycznych poszczególnych części układanki proponujemy  do wykorzystania na warsztatowej lekcji powtórzeniowej. Polecamy również uwzględnienie obliczania pól i obwodów figur. Warto zachęcić uczniów do wykonania odpowiednich pomiarów. Dobrze byłoby, gdyby każdy uczeń mógł pracować ze swoją układanką.

W tym celu możemy wykonać ćwiczenie – powtarzając wiadomości o wielokątach i odcinkach w wielokątach – w wyniku którego każdy uczeń stworzy swoją własną układankę. Ćwiczenie to polega na podaniu serii poleceń do wykonania na arkuszu kartonowym:

  • narysuj kwadrat o boku równym 21 cm
  • w każdym narożniku narysuj kwadrat o boku równym 7 cm – powstanie krzyż grecki
  • oznacz wierzchołki krzyża greckiego literami kolejno: AB-C-DE-F-GH-I-JK-L, gdzie odcinki AB, DE, GH, JK są zewnętrznymi krawędziami ramion krzyża
  • zaznacz środek odcinka AB – punkt M
  • zaznacz środek odcinka EF – punkt N
  • narysuj odcinek o końcach w punktach M i N
  • połącz odcinkiem punkty C i J
  • połącz odcinkiem punkty F i I.

Efekt pracy:

Po otrzymaniu rysunku należy krzyż grecki wyciąć (narożne kwadraty odrzucić) i poprzecinać wzdłuż narysowanych linii. Układanka gotowa, a satysfakcja gwarantowana.

Po zbadaniu własności figur i utworzeniu figury wg wzorca uczeń może wkleić efekt swojej pracy do zeszytu.

Innym sposobem na stworzenie układanki Sam Loyda  jest wykorzystanie wiedzy z geometrii analitycznej.  Tym razem punktem wyjścia do tworzenia poszczególnych elementów układanki będzie pięciokąt. Prosimy uczniów o zaznaczenie w układzie współrzędnych następujących figur:

  • trójkąt o wierzchołkach A=(0,0), B=(5,0), C=(4,2)
  • trójkąt o wierzchołkach C, D=(2,1), E=(2,2)
  • trapez prostokątny o wierzchołkach A, D, E, F=(0,2)
  • kwadrat o wierzchołkach E, F, G=(0,4), H=(2,4)
  • sześciokąt o wierzchołkach C, E, H, G, I=(0,5), J=(2,6)

Efekt pracy przedstawia rysunek:

W ramach lekcji powtórzeniowej  można badać własności figur korzystając z narzędzi geometrii analitycznej np. wykazać, że trójkąt  ABC jest prostokątny, wyznaczyć kąt ostry trapezu badając kąt pomiędzy prostą AC i osią OY.

Po zbadaniu własności, pięciokąt należy wyciąć i poprzecinać na  części wzdłuż zaznaczonych linii.

Kolejną propozycją do wykorzystania na lekcji jest samodzielne tworzenie układanki w GeoGebrze. Więcej… już wkrótce.